Recensies
Shirley Snip Onderwijstrainingen & advies biedt individuele trainingen, groepstrainingen en advies op maat om leerkrachten te helpen om leerlingen goed te leren lezen en spellen. Met jarenlange ervaring en expertise in het onderwijs, ben ik toegewijd aan het verbeteren van de leerresultaten van kinderen.

De cursus hebben wij als interessant ervaren, met veel voorbeelden uit de dagelijkse praktijk.
Pop Jan Koster, groepsleerkracht en taal/leesspecialist op basisschool de Hoeksteen te Enkhuizen (dec.2024)
Volledige recensie:
Een aantal jaren geleden hebben we, door tegenvallende leesresultaten in groep 3, ervoor gekozen om onze leesmethode “Veilig Leren Lezen” los te laten en te kiezen voor de methodiek van “Zo Leer je Kinderen Lezen en Spellen” (ZLKLS). De methodiek was voor ons niet nieuw, omdat we al ruim tien jaar bij spelling werken met de methode Staal, waarin de methodiek compleet is uitgewerkt in afzonderlijke lessen. Nu dus ook de overstap naar technisch lezen. Door invoering van de methodiek hebben we op dit gebied een mooie, doorgaande lijn gerealiseerd van groep 2 tot en met groep 5, waarbij (zo verwachten we) het lezen een versterkend effect zal hebben op de resultaten bij spelling. Voorafgaand aan het besluit om voor technisch lezen de methodiek van ZLKLS bij ons op school in te voeren, hebben de desbetreffende leerkrachten allereerst de basiscursus onder leiding van Shirley Snip gevolgd. De cursus hebben wij als interessant ervaren, met veel voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Het is duidelijk geworden welke interventies er toe doen bij het leren lezen en welke opdrachten + oefeningen vanuit de reguliere aanvankelijk-leesmethoden hier weinig tot niets aan bijdragen. Vervolgens zijn tijdens de cursus de lesschema’s vanuit ZLKLS en de onderdelen die hierin aan bod komen uitvoerig besproken. De lesschema’s zorgen voor een duidelijke structuur van een les, waarbij lezen, spelling en schrijven (al vanaf de eerste dag in groep 3) in samenhang worden aangeboden. De lessen zijn leerkracht gestuurd. De afwisselende werkvormen zorgen tevens voor een actieve betrokkenheid bij de kinderen.
De invoering was, zeker aan het begin in groep 3, best spannend. Het eerste jaar moesten we de lesschema’s namelijk nog zelf concreet invullen. Durf je dan daadwerkelijk bepaalde dingen los te laten en zelf keuzes te maken? Gelukkig konden we hiervoor steeds met onze vragen bij Shirley terecht, die daarnaast ook regelmatig langskwam voor een observatie in de klas en tijdens het nagesprek vanuit haar ervaring en expertise concrete, bruikbare tips kon geven, waardoor we de methodiek in de praktijk steeds steviger weten neer te zetten. De leesresultaten geven aan dat we op de goede weg zijn. Zo zijn alle kinderen dit schooljaar in groep 4 gestart met een technisch leesniveau van AVI E3 of hoger. Voor onze school een fantastisch resultaat.
Shirley heeft enorm veel kennis en weet dit op een leuke, spontane manier over te brengen.
Miranda Toonstra - Bouma, leerkracht groep 5, Samenlevingsschool Oudehaske (sept.2024)
Volledige recensie:
Wij hebben het traject dat we met Shirley hebben gevolgd als zeer prettig ervaren. Shirley heeft enorm veel kennis en weet dit op een leuke, spontane manier over te brengen. Als team hebben wij handvatten gekregen om op een, vernieuwde, manier met ons spellingonderwijs aan de slag te gaan. Wij hebben het gevoel dat wij meer boven de methode staan en staan met meer zelfvertrouwen voor de klas. De lessenbezoeken gedaan door Shirley waren erg prettig. Op een directe, maar fijne manier kregen wij feedback op onze lessen en tips die gelijk in de praktijk konden worden gebracht. Wij zijn blij dat ons traject met Shirley doorgaat!
Op een positieve manier kijkt Shirley, samen met de leerkracht naar verbeterpunten, maar ook naar sterke punten van de leerkracht.
Natasja Velseboer, leerkracht groep 4 en taalspecialist op basisschool de Otterkolken in Heemskerk (febr.2024)
Volledige recensie:
Shirley heeft ons op school geholpen om de methode Staal te implementeren. Na twee intensieve trainingsmiddagen is Shirley drie dagen gaan observeren in de klassen om de spellingslessen te bekijken. Twee dagen mocht ik met Shirley meelopen. Ik heb dit als heel prettig en leerzaam ervaren. Op een positieve manier kijkt Shirley, samen met de leerkracht naar verbeterpunten, maar ook naar sterke punten van de leerkracht. Zij geeft niet alleen feedback op de spellinglessen en de methodiek van José Schraven, zij neemt in de feedback ook punten van het boek ‘Teach like a Champion’ en andere klassenmanagent tips mee. Door de positieve feedback van Shirley, is het voor iedereen prettig dat zij komt kijken in de klas. Wij zijn op school direct aan de slag gegaan met de handige tips. Het was heel erg fijn om met Shirley te werken!
"Dank aan Shirley Snip die vol passie haar kennis en ervaringen met ons heeft gedeeld. Ik heb genoten van een middag waarin het gesprek over vakkennis en didactiek centraal stond."
Michelle Merk, directeur basisschool Blink Vleuten
Wil je meer informatie of een afspraak maken?
Neem dan nu contact met ons op en ontdek hoe wij jouw kind kunnen helpen met lezen en spellen.